Skargi i wnioski - Komenda Powiatowa Policji w Mrągowie

Biuletyn Informacji Publicznej

Skargi i wnioski

W sprawach skarg i wniosków Komendant Powitowy Policji w Mrągowie lub jego Zastępca przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek w godzinach od 13.00 do 16.00. 
Termin przyjęcia przez Komendanta Powiatowego Policji w Mrągowie lub jego Zastępcy należy ustalić telefonicznie (nr tel. 47 7328 211) lub osobiście.
 
Komenda Powiatowa Policji w Mrągowie
ul. Wolności 2
11-700 Mrągowo
tel. 47 73 282 00
fax 47 73 282 05
e-mail: komendant@mragowo.ol.policja.gov.pl

Do przyjmowania skarg i wniosków upoważniony jest także:

SPECJALISTA JEDNOOSOBOWEGO STANOWISKA DS. SKARG I WNIOSKÓW:

nadkom. Daria Jarmałkowicz

tel. 47 73 282 72

Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 14:00-17:00

Komendant Komisariatu Policji w Mikołajkach tel. 47 7328 311 przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godz. 10:00-14:00, a w pozostałych sprawach w dniach roboczych w godzinach urzędowania.

Kierownik Posterunku Policji w Pieckach  tel. 601 990 453 przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w poniedziałki w godz. 10:00-14:00, a w pozostałych sprawach w dniach roboczych w godzinach urzędowania w budynku PP w Pieckach lub KPP w Mrągowie.

Właściwym do przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg na pracowników KPP w Mrągowie i jednostek podległych jest Komendant Powiatowy Policji w Mrągowie (art. 228 kpa).

Skagi i wnioski  można składać osobiście w siedzibie Komendy Powiatowej Policji w Mrągowie, w godzinach urzędowania jednostki.


WAŻNE !

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r., w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. nr 5, poz. 46):
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

Skarga i wniosek

Skargi i wnioski rozpatrywane są na podstawie przepisów prawa w oparciu o art. 63 Konstytucji RP, Dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

 Art. 227 k.p.a. stanowi, że przedmiotem skargi jest zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenia praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Art. 241 k.p.a. stanowi, ze przedmiotem wniosku srogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokojenia potrzeb ludności.

O tym czy dane pismo jest wnioskiem czy skargą decyduje jego treść, a nie jego forma zewnętrzna - zatytułowanie pisma przez nadawcę - art. 222 k.p.a.

 

Podmioty uprawnione do składania skargi/wniosku

W myśl art. 221 k.p.a. skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub w imieniu innej osoby za jej zgodą. Powszechny charakter instytucji skargi i wniosku powoduje, że mogą je składać obywatele niezależnie od posiadanego obywatelstwa, małoletni, organizacje społeczne, a nawet osoby nie dysponujące pełnią praw (ubezwłasnowolnieni, pozbawieni praw publicznych).

Skargi mogą pochodzić od jednej, czy dwóch osób, ale również mogą być składane w formie zbiorowej - podpisane przez wielu członków danej społeczności.

 

Przyjmowanie skargi/wniosku

W myśl § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.

W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub, wniosek, i przyjmujący zgłoszenie (art. 6 cyt. Rozporządzenia).
 

Rozpatrywanie skargi/wniosku

Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie tych braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

Załatwienie skargi, w świetle przepisów, polega na rozstrzygnięciu, wydaniu polecenia lub podjęciu innych stosownych środków w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich powstania oraz zawiadomieniu w sposób wyczerpujący skarżącego o wynikach rozpatrzenia, dokonanych rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych innych stosownych środkach i działaniach.         

 

Terminy i zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi/wniosku


Terminy załatwienia skarg i wniosków określone są w art. 237 k.p.a.

Termin 7 - dniowy obowiązuje, gdy skarga lub wniosek nie dotyczy organu, do którego wpłynęła skarga lub wniosek i trzeba korespondencję przesłać do organu właściwego do załatwienia sprawy, ewentualnie zwrócić skargę skarżącemu/wnioskodawcy wskazując właściwy organ - art. 231 k.p.a.

Skargi i wnioski powinny być rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, a przypadku, gdy jest potrzeba zebrania materiału niezbędnego do rozpatrzenia skargi – organ załatwia skargę lub wniosek nie później niż w ciągu miesiąca. 

W przypadku, gdy organ nie zdoła załatwić skargi w ciągu miesiąca - przed jego upływem - należy pisemnie zawiadomić osobę skarżącą o tym fakcie  podając jednocześnie przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia skargi oraz pouczyć o prawie do wniesienia ponaglenia.

 W przypadku, gdy skarga wpłynęła za pośrednictwem lub bezpośrednio od posła, senatora lub radnego organ załatwia skargę w terminie 14 dni od jej wniesienia albo przekazania.  

Organ nie może załatwić skargi poza zakresem swojej właściwości, ponieważ byłoby to działanie pozbawione podstaw prawnych.

 

Ochrona prawna osoby składającej skargę

Art. 225 § 1 k.p.a. wprowadza ustawową ochronę prawną skarżącego i wnioskodawcy. Przepis ten brzmi: „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut
z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi tub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych".

 

Zniesienie ochrony prawnej  osoby składającej skargę

Granice ochrony prawnej  osoby składającej skargę wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek w związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje.

Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawie o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby – niekoniecznie policjanta – może skutkować odpowiedzialnością karną z art. 234 k.k.

Ochrona prawna funkcjonariusza Policji
 
Art. 212 kk mówi, że kto pomawia osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności, podlega karze.

Postępowanie w sprawie złożonego wniosku
 
Wnioski składa się do organów właściwych ze względu na przedmiot wniosku. Jeżeli organ, który otrzymał wniosek, nie jest właściwy do jego rozpatrzenia, obowiązany jest w ciągu siedmiu dni przekazać go właściwemu organowi. O przekazaniu wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca zawiadamiając o powyższym wnioskodawcę.
W razie niemożności załatwienia wniosku w ww. terminie, właściwy organ obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku oraz w przypadku nie załatwienia sprawy w ustawowym lub wyznaczonym przez właściwy organ terminie, służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w kpa.
 
Skargi na działalności Policji można kierować do kierownika jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
 

Rzecznik Praw Obywatelskich,

Aleja Solidarności 77,

00-090 Warszawa

Przyjęcia Interesantów:

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

poniedziałek w godz. 9.00 - 17.00

od wtorku do piątku w godz. 9.00 - 15.00

telefon: 22 55 17 760, 0-22 55 17 811

centrala: 22 55 17 700

 

Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla woj. zachodniopomorskiego,pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)

ul. Chmielna 54/57

80 -748 Gdańsk

sekretariat (+ 48) 58 764 73 02

fax (+ 48) 58 764 73 03

Przyjęcia interesantów:

telefon (+ 48) 58 764 73 06

poniedziałek w godz. 10.00-17.00

wtorek, środa, czwartek w godz. 9.00-15.00

 

Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla woj. śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)

ul. Jagiellońska 25 pokój 122

40 – 032 Katowice

telefon (+ 48 32) 72 86 800

fax (+ 48 32) 72 86 823

Przyjęcia interesantów:

poniedziałek, środa, piątek w godzinach od 9.00 do 15.00

wtorek w godzinach od 10.00 do 17.00

 

Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla woj. dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)

ul. Wierzbowa 5

50 - 056 Wrocław

sekretariat (+ 48) 71 34 69 115

fax (+ 48) 71 343 43 25

Przyjęcia interesantów:

telefon (+48) 71 34 69 100

poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach od 9.00 do 15.00

środa w godzinach od 10.00 do 17.00


 

Linki: strona główna RPO www.rpo.gov.pl

formularz elektroniczny http://www.rpo.gov/wniosek/

Metryczka

Data publikacji : 24.04.2018
Data modyfikacji : 10.03.2023
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Mrągowie
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Daria Jarmałkowicz
Osoba udostępniająca informację:
Dorota Kulig
Osoba modyfikująca informację:
Paulina Karo
do góry